Villanyautós alapismeretek 2. - Future of Debrecen

Villanyautós alapismeretek 2.

moltomi
Nissan Leaf

Villanyautós cikksorozatunk első részében átvettük az alapokat, előnyöket. A mostani cikkben a villanyautókat körülvevő néhány tévhitet szeretném eloszlatni, melyek sokszor félrevezetik az embereket.

6 tévhit a villanyautók kapcsán:

  1. A villanyautó környezetszennyezőbb mint a benzines. NEM IGAZ. Ez attól függ, hogyan és hol állítják elő az elektromos energiát (szénerőmű vagy megújuló energiát termelő erőmű), illetve hogy hány kilométert fut az autó élete során. Az vitathatatlan, hogy egy villanyautó nem szennyezi a város levegőjét ott, ahol közlekedik, ahol az emberek élnek. Ez kétségkívül egy önmagában fontos lokális előny. A gyártása során ugyan több CO2 termelődik, de megújuló energiával hajtva és kellő futásteljesítménnyel számolva már előnyre tesz szert. A villanyautó motorja 90%-os hatásfokkal működik, míg egy hagyományos autó motorja kb. 30-40%-al, azaz pocsékoljuk vele az energiát hajtáskor. Fékezéskor pedig a mozgási energia súrlódás által hővé alakul a belsőégésű esetében, míg az elektromos súrlódás nélkül villamosenergiává alakítja fékezéskor ezt a mozgási energiát (rekuperáció).  
  2. A villanyautók akkumulátorát 5 év után cserélni kell, ami veszélyes hulladék lesz. NEM IGAZ. Még a korai 10-12- éves autókban is futnak az akkumulátorok. Ha bontóba kerülnek 15-20 évesen majd, akkor is még egy 25-50%-os akkuról beszélünk, ami kap egy újabb 10 év „második életet”, amikor otthoni energiatárolóként tud tovább működni. És ez a korai (mostani) akksikra volt jellemző. A mai akkuknak már 20-40 év is lehet az első életciklusuk, és amiket pedig most fejlesztenek, azok akár 80 évig is működnek majd. Ha pedig elérik az életciklusuk végét, újrahasznosítják őket. Persze ehhez megfelelően be kell gyűjteni, hasonlóan mint az alkáli elemeket, használt elektronikai cikkeket.
  3. Villanyautó a gazdagok autója. NEM IGAZ. A legolcsóbb használt villanyautók 2,5M forinttól indulnak, igaz ez alatt nincs autó. Az új autók terén pedig közel hasonló árban vannak benzines vagy hibrid társaival. A BMW például úgy áraz, hogy egy adott teljesítményű benzines vagy egy elektromos is azonos árba kerüljön. A méretgazdaságosság elve alapján a jövőben ez elektromos lesz az olcsóbb, és a belsőégésű a drágább.
  4. A villanyautó sosem térül meg. NEM IGAZ. Úgy kell villanyautót venni, kiválasztani, hogy fel kell mérni, mik az igényeink, ki kell számolni a költségeket, és ez alapján kell döntést hozni. Ismerni kell a meglévő kínálatot, és olyan autót kell választani, amely igényeinket kiszolgálja. Van olyan ismerősöm, aki a 2 millió forintos benzines autóját cserélte le villanyosra (némi hitellel), és amit megspórolt üzemeltetésben, abból fizette a hitelt, azaz a korábbi autója üzemeltetési költségét fordította autóvásárlásra.  Ha meg hitel nélkül tud valaki villanyautót venni, akkor havi szinten akár 30.000-50.000 Forintot is spórolhat, évek alatt akár egy autó árát is.
  5. A villanyautó hatótávja elenyésző, a töltési ideje meg több óra. NEM IGAZ. A hatótáv télen autópályán haladva tényleg sokkal kevesebb, ez igaz. Viszont sok töltő van, és a villámtöltők segítségével akár 20 perc alatt is sokat tud tölteni az autó. Ráadásul a töltési sebesség és a töltők száma is folyamatosan növekszik a fejlesztéseknek köszönhetően. Igazából nem is kell nagy hatótávú (nagy akkupakkal szerelt) elektromos autó, csak kellő számú töltő és gyors tölthetőség. 
  6. Nem lesz elég lítium, kobalt, mangán. NEM IGAZ. Egyrészt lítiumból sok van. Másrészt olyan gyorsan fejlődik a technológia, hogy mire felfut a termelés, már lehet nem is lítium alapú akksik lesznek, hanem nátrium-ion alapú például, ami magyarul só. Ne becsüljük alá a technológiai fejlődést. Illetve most még sok nagy (100Kwh) kapacitású akkuval használható az autó, mert kevés és nem elég gyors a töltés. Ha ez fejlődik, egy mostani akkupakk 2-3 autóba is elég lehet.  
  7. A villanyautók kigyulladhatnak. NEM IGAZ. Vagyis úgy mondanám, több benzines autó ég ki, mint villanyos, csak előbbit a sajtó nem kapja fel. Kisebb arányban égnek ki villanyautók. Ha történt is ilyen, gyorsan visszahívásban cserélték a kockázatos akkukat (Hyundai Kona).

A következő cikkben a villanyautók alapvető paramétereivel ismerkedünk meg, a töltési módokkal.

Nagy Péter Zoltán

gazdasági agrármérnök, jogi szakokleveles közgazdász

Géber János

geográfus, projektmenedzser

Nagy-Gergely Valéria

jogi szakokleveles közgazdász

Hamecz Orsolya

okleveles természetvédelmi mérnök

Juhász Lajos

a Nyírerdő Zrt. Debreceni Erdészet erdészeti igazgatója

dr. Aradi Csaba

ökológus

Nagyné Pálfi Zsuzsa

környezetgazdálkodási agrármérnök

Váradi Zoltán

a Természettár vezetője

Senánszky Petra

többszörös világ- és Európa-bajnok uszonyos úszó

Lenner Ádám

a Tiszatáj Közalapítvány természetvédelmi és tájgazdálkodási menedzsere

Szentpéteri-Nagy Veronika

kertészmérnök

Balázs Ákos

Debrecen Környezetvédelmi ügyeiért is felelős alpolgármester, Debrecen Környezetvédelmi munkacsoportjának elnöke

Rácz Gréta Ildikó

biológus, a Green Drops Farm Kft. Társalapítója

Hosszu Róbert

az NI Hungary Kft. vezérigazgatója

Duzs László

természetvédelmi mérnök

Fodorné Magyar Ágnes

tanár, köznevelési szakértő, iskolakert mentor

dr. Kövér László

a Debreceni Egyetem adjunktusa

Váradi Ferenc

rádiós műsorvezető

dr. Krecz Tibor

kommunikációs szakember

dr. Szűcs István

a Debreceni Egyetem intézetigazgató egyetemi docense

dr. Grasselli Gábor

a Debreceni Regionális Gazdaságfejlesztési Alapítvány igazgatója

Kálmánczi Miklós

önkormányzati tanácsadó

Balogh Dóra

divattervező, környezettervező

Tóth Máté

Természetvédelmi mérnök

Gorján Ferenc

a Debreceni Vízmű Zrt. vezérigazgatója

Fülöp Ferenc

környezetmérnök, fotográfus

Dancs László

az EDC Városfejlesztési csoportjának vezetője

Csatlakozz hozzánk!