Szerencsére manapság az iskolákban szó esik a klímaváltozásról és annak következményeiről, a lehetséges megoldásokról, és arról, hogy mi magunk mit is tehetünk bolygónk védelméért.
Az első lépés mindenképpen az, hogy beszélünk róla és tudatában vagyunk a körülöttünk történő eseményeknek, ezt a tudást pedig átadjuk a gyerekeknek is, hiszen ők lesznek a jövő (sok esetben már a jelen) „harcosai”.
Novemberben Klímatudatos nevelés címmel minitréningre invitáltuk az általános- és középiskolai tanár urakat és tanárnőket. Örömmel tapasztaltuk, hogy az eseményeken – melyek két nap délutánjait ölelték fel – a maximális létszámot (30 fő/nap) sikerült bevonzani.
Három előadást hallgathattak meg a résztvevők, mely előadások magukba foglalták a klímaváltozásról szóló általános tudnivalóikat, azt, hogy ezeket az információkat hogyan érdemes a diákok felé kommunikálni, és szó esett egyszerű praktikákról is, amiket a hétköznapok során tudunk alkalmazni a klímatudatosság jegyében.
A tréning nem csak elméleti, hanem gyakorlati részből is állt, melynek lebonyolítását 2022. február 14-ig kértük az érintett intézményektől. A résztvevő tanárok számára ingyenesen biztosítottunk oktatási segédanyagokat, melyeket tanóráikon tudtak hasznosítani.
A Légy klímatudatos! elnevezésű tanóra a Légy klímatudatos! – Globális környezetváltozás című virtuális előadás levetítéséből és a hozzá kapcsolódó kérdések megválaszolásából állt. Biztosítottunk még két videót, melyek felhasználása válaszható volt. Ezek a Légy klímatudatos! – Szelektív hulladékgyűjtés és a Légy klímatudatos! – Kerti komposztálás címet viselték.
Összesen 34 intézményben körülbelül 5000 tanuló vett részt a gyakorlati órákon.
Miért is fontos a környezeti nevelés?
Nos, talán az egyik legjelentősebb érv mellette, hogy a gyerekek a mindennapi életben is tudják alkalmazni így szerzett tudásukat, tapasztalataikat. A környezeti nevelés keretében sokkal erőteljesebb benyomások és másféle ingerek érik őket, mint a hétköznapokban, ezáltal az ismeretek bevésődése is mélyebb.
Az a gyerek, aki már egészen fiatalon találkozik a környezetvédelemmel, minden bizonnyal tudatosabb és a világ problémáira érzékenyebb felnőtté válik.
Akik nem tudtak részt venni a novemberi tréningen, de szeretnék használni a virtuális előadásokat tanóráikon, kérjük, vegyék fel velünk a kapcsolatot az info.futureofdebrecen@gmail.com címen, és biztosítjuk számukra is ezek elérését.
Köszönjük minden résztvevő tanárnak és diáknak, hogy részesei lettek a KEHOP-1.2.1-18-2019-00246 projekt keretén belül megvalósuló Klímatudatos nevelés elnevezésű programunknak!
gazdasági agrármérnök, jogi szakokleveles közgazdász
geográfus, projektmenedzser
jogi szakokleveles közgazdász
okleveles természetvédelmi mérnök
a Nyírerdő Zrt. Debreceni Erdészet erdészeti igazgatója
ökológus
környezetgazdálkodási agrármérnök
a Természettár vezetője
többszörös világ- és Európa-bajnok uszonyos úszó
a Tiszatáj Közalapítvány természetvédelmi és tájgazdálkodási menedzsere
kertészmérnök
Debrecen Környezetvédelmi ügyeiért is felelős alpolgármester, Debrecen Környezetvédelmi munkacsoportjának elnöke
biológus, a Green Drops Farm Kft. Társalapítója
az NI Hungary Kft. vezérigazgatója
természetvédelmi mérnök
tanár, köznevelési szakértő, iskolakert mentor
a Debreceni Egyetem adjunktusa
rádiós műsorvezető
kommunikációs szakember
a Debreceni Egyetem intézetigazgató egyetemi docense
a Debreceni Regionális Gazdaságfejlesztési Alapítvány igazgatója
önkormányzati tanácsadó
divattervező, környezettervező
Természetvédelmi mérnök
a Debreceni Vízmű Zrt. vezérigazgatója
környezetmérnök, fotográfus
az EDC Városfejlesztési csoportjának vezetője