Itt a jó idő, vegyük elő a bringákat és tegyünk minden nap aktívan az egészségünkért, a jó közérzetünkért, a környezet és a tiszta levegő védelméért. Azonban mielőtt elindulunk, győződjünk meg róla, hogy a kerékpárunk biztonságos.
Tegyük biztonságossá kerékpárunkat az első tavaszi használat előtt!
Fékek:
Az első pedáltekerés előtt tudnunk kell, hogy a kerékpárral biztonságosan meg tudunk-e majd állni. A városi közlekedés során számos váratlan szituációban lehet szükségünk jó fékekre.
A képen látható fékbetét mindenképpen, a gumiköpeny pedig valószínűsíthetően csereérett. A jó fék könnyen jár, a kerékpárhoz képest megfelelő fékerővel bír.
Kerekek:
A kerekek biztosítják a kerékpár kapcsolatát az útfelülettel. Fontos, hogy a kerékpárunkon a közlekedésünknek megfelelő gumiköpeny legyen, valamint az is, hogy az megfelelő állapotban legyen. Ha megjelennek a hajszálrepedések, a gumi rideggé, ezáltal pedig érzékenyebbé válik a sérülésekre, valamint a tapadás is csökken. Ekkor már érdemes elgondolkodni a cserén.
Az új gumiköpeny kiválasztásakor biztonságot adhat az oldalsó reflex csík, valamint a defektvédelem is.
Hajtás:
A kerékpár hajtását könnyíthetjük, amennyiben karbantartjuk a láncot és az egyéb mozgó, olajozott részeket, hatékonyabbá tehetjük a hajtást. Ehhez többféle olajat is használhatunk a műszerolajtól kezdve a motorolajon át, egészen a speciális adaléktartalmú lánckenő olajokig.
Válasszunk csőrös, kis kiszerelésű kenőanyagot, hogy precízen tudjuk kenni a láncot, és ne pazaroljuk az olajat.
A váltó környékét is érdemes időnként megtisztítani a pontos és azonnali váltás biztosítása érdekében.
Világítás:
Fontos a „látni és látszani elv” is, elöl fehér, vagy sárga, hátul pedig csak piros lámpa a megengedett. A lámpa színe a haladási irányunkat is jelzi a többi közlekedő számára, így a piros lámpát semmiképpen rakjuk fel előre.
Válasszunk lehetőség szerint tölthető, akkumulátoros világítást kerékpárunkra, amelyek akár 1000 töltést is kibírnak, így nagy fényerejük mellett még környezetkímélőbbek is. Az új biciklik esetén pedig opció lehet az agydinamó is, amellyel erőfeszítés nélkül tudjuk működtetni a kétkerekűnk világítását.
Fő a biztonság:
Fontos a kerékpár és kerékpáros biztonsága is, ne válasszunk olcsó és gyenge lakatot, illetve lehetőleg viseljünk a fejméretünknek megfelelő sisakot.
Az olcsó lakat lehet a legdrágább lakat kerékpárlopás esetén.
Öltözködés:
A tavaszi időjárás szeszélyessé válhat. Fontos, hogy az öltözködésünk megfelelően réteges legyen, valamint, hogy ruháinkat jól szellőző darabokból válasszuk ki.
Kényelem:
A kerékpározást kellemetlen élménnyé teheti egy kényelmetlen ülés. A számunkra megfelelő nyereg kiválasztásában kérjük bátran a kerékpárszerviz segítségét.
Új kerékpár?
Az én biciklim már 10 éves, hosszú utat tett meg, 2020-ban például ellopták, majd több szerencsés esemény együttes bekövetkezése után előkerült, bár hozzá kell tenni, hogy erősen leromlott állapotban. Éshogy eldobtam-e?
Az érzelmi kötődés mellett – merthogy az ország legtöbb tájegységén közlekedtem már ezzel a bringával – fontos volt a hitvallásom, mely szerint inkább megjavítom azokat a dolgokat, amik elromlottak, de egyébként maximálisan kiszolgálják az igényeimet, minthogy újat vegyek belőlük. A látszat ellenére ezzel a kerékpárral bizony 30 km/h utazótempót lehet tartani több tíz kilométeren át egy vékonyabb gumiköpennyel és a bicikli megfelelő műszaki állapotba hozatalával.
Ez az idő azonban egyelőre véget ért, ugyanis amikor ellopták vásároltam egy országúti kerékpárt a helyére. Az idei évtől sokkal többet fogom azonban ezt a bringát városi környezetben használni így egy általános használatra megfelelő szélesebb gumit fog kapni, és boldogan használom, amikor csak tehetem, remélhetőleg még sok évtizeden át.
Az ökomenedzser iroda címe: Debrecen MJV Polgármesteri Hivatal Zöldterületi Osztály, 4025 Debrecen, Barna utca 23. 90. sz. iroda Ökomenedzser: Fülöp Ferenc Krisztián, Nagy KatalinE-mail: hungairy@ph.debrecen.huTelefon: 06 52 511-583 | |
A HUNGAIRY LIFE IP (LIFE17 IPE/HU/000017) projekt az Európai Unió LIFE programjának támogatásával valósul meg. | A HungAIRy LIFE integrált projekt 2019-ben indult 10 településen, köztük Debrecenben, amelynek fókuszában az egyik legjelentősebb környezetvédelmi probléma megoldása; a levegőminőség javítása áll. Ezt többek között emissziós adatbázisok fejlesztésével, átfogó szemléletformáló, tájékoztató tevékenységgel és egy országos szakértői, tanácsadói hálózat felállításával valósítják meg a projektben részt vevő partnerek. Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzata ezen célok mentén olyan zöld felületeket alakít ki, amelyek hozzájárulnak ahhoz, hogy tisztább legyen a levegő. |
gazdasági agrármérnök, jogi szakokleveles közgazdász
geográfus, projektmenedzser
jogi szakokleveles közgazdász
okleveles természetvédelmi mérnök
a Nyírerdő Zrt. Debreceni Erdészet erdészeti igazgatója
ökológus
környezetgazdálkodási agrármérnök
a Természettár vezetője
többszörös világ- és Európa-bajnok uszonyos úszó
a Tiszatáj Közalapítvány természetvédelmi és tájgazdálkodási menedzsere
kertészmérnök
Debrecen Környezetvédelmi ügyeiért is felelős alpolgármester, Debrecen Környezetvédelmi munkacsoportjának elnöke
biológus, a Green Drops Farm Kft. Társalapítója
az NI Hungary Kft. vezérigazgatója
természetvédelmi mérnök
tanár, köznevelési szakértő, iskolakert mentor
a Debreceni Egyetem adjunktusa
rádiós műsorvezető
kommunikációs szakember
a Debreceni Egyetem intézetigazgató egyetemi docense
a Debreceni Regionális Gazdaságfejlesztési Alapítvány igazgatója
önkormányzati tanácsadó
divattervező, környezettervező
Természetvédelmi mérnök
a Debreceni Vízmű Zrt. vezérigazgatója
környezetmérnök, fotográfus
az EDC Városfejlesztési csoportjának vezetője