„Zöld közlekedés, avagy "Takarékoskodj az energiával!" - Future of Debrecen

„Zöld közlekedés, avagy “Takarékoskodj az energiával!”

Ökomenedzser

Egy tudatos AIRkötelezett autós a debreceni utakon. 

Riportunk aktualitását az egyre jobban előtérbe kerülő környezetbarát és fenntartható városi közlekedés adja, melyben az elektromos autók szerepe felértékelődik. A szemléletformálás és az egyre tudatosabb autóvezetők fontos szerepet játszanak az ún. „zöld közlekedés” megvalósulásában.

Riport alanyunk Elek László, a Debrecen MJV Polgármesteri Hivatal Zöldterületi Osztály ügyintézője, aki egyike a boldog elektromos autó tulajdonosoknak a városban! Laci, rutinos autóvezető, de AIRkötelezett híve a „zöld közlekedésnek”, annak tudatos használója, s haszonélvezője.

Milyen autót vezetsz? Mit lehet tudni az autóról?

Az Opel Ampera (2018) teljesen elektromos e változatát vezetem, melynek nettó 64 kWh az akkumulátor kapacitása, 150 kW a motor teljesítménye, 55 kWh a maximális töltési teljesítménye, 7 s alatt gyorsul 0-ról 100 km/h sebességre, 150 km/h a végsebessége, de 90 km/h felett nagyon megnő a fogyasztása, így inkább főúton való közlekedésre alkalmas. 5 személyes, 5 ajtós, általam gyakran használt és szeretett mód az egypedálos vezetés és az automata váltó (vagyis inkább 1 sebesség előre és 1 hátra).

Könnyen megszoktad az automata váltót?

Igazán szuper. Néhány óra alatt hozzászoktam, bár eleinte szokatlan volt, hogy „felejtsem el a bal lábamat”.☺ 

Milyen szempontok szerint választottál?

Elektromos autó, ez nyilvánvaló volt számomra a zéró emisszió és az innováció miatt. Nagyon akartam támogatni ezt a tisztább jövőbe mutató technológiát, ami még ugyan gyerekcipőben jár, de máris bőven felnőtt a belső égésű motorral szerelt társaihoz. Ezen belül a legfontosabb szempont a hatótáv, a helykínálat, az ár és persze a garancia volt. 

Mekkora hatótávolságot lehet megtenni az autóval?

Ez volt a legolcsóbb elektromos autó, aminek a hatótávja stabilan 300 km felett van.

Mit lehet tudni az akkumulátor élettartamáról?

8 év vagy 160.000 km után már visszahozza az akkucsere árát is egy belső égésű autó üzemeltetési költségéhez képest.

Mennyi időre tervezel ezzel a kocsival? Mikor érdemes cserélni szerinted?

Nem igazán terveztem idővel. A gépjárműveknél fontos kényelmi szolgáltatás lesz az önvezetés. Amikor elérjük az önvezető autók korát, amikre már tényleg nem kell odafigyelni, akkor valószínűleg le fogom cserélni.

Mire használod? (Városi, hosszú távú közlekedés?)

Elsősorban városi közlekedésre használom, illetve havonta két-három alkalommal megyünk hosszabb távra a nyaralónkba, vagy Romániába, ami 180-400 km alkalmanként.

Milyen a fogyasztása? Hol töltöd?

A fogyasztása jelenleg 10 és 11 kWh/100 km között mozog, ami télen eléri a 17-18 kWh/100 km-t. Ameddig ingyenesen lehetett tölteni, többnyire nyilvános töltőkön „tankoltam”, ez évtől kezdődően azonban otthon töltöm.

Mennyi a havi és éves fenntartási költsége?

Az autót közel 6 éve vásároltam, azóta egyszer tiltott le az akkumulátor, ami miatt szervizbe kellett vinni. Az aksit garancia alapján cserélték, így nem volt költsége (illetve újra jár rá 8 év/160.000 km garancia), azonban a beszállítás összesen közel 80.000 Ft-ba került. Ezután a megbízhatatlan ingyenes töltőket elkerültem. Az áramot tavaly még ingyenesen lehetett sok helyen tölteni, akkor kb. 35.000 km-t futott, idén eddig kb. 12.000 km került bele, aminek a teljes költsége körülbelül 64.000 Ft. Ehhez jönnek még a banki (hitel) költségek. Ez alapján a tavalyi évet nem érdemes számolni (0 Ft fenntartási költség), idén pedig mindennel együtt eddig kb. 16.000 Ft-ra jött ki a havi (a szervizbe szállítás költségével együtt), és kb. 175.000 Ft-ra fog kijönni a teljes éves fenntartási költség. 

Mik a legfőbb előnyei a kocsidnak? Vennél ilyet még egyszer? Vagy inkább más típust próbálnál ki?

Véleményem szerint ez egy kiváló jármű, rendkívül üzembiztos, relatíve nagy hatótávval, nagyon takarékos, kicsi (4,2 m), ezért jól lehet vele városban közlekedni, parkolni, a strapatesztek szerint az akkumulátor használattól függően 250-500.000 km-en át tudja üzemeltetni az autót, de ha mégis elromlana, adnak rá 8 év vagy 160.000 km garanciát, ezért igen, újra megvenném. Természetesen az elektromos autók szent grálja a Tesla Model S, Elon Musk ezeréves sólyma – amihez örök életre ingyen töltés jár –, az én szívemet is megdobogtatja, de azok fogyasztása, javítási költsége nagyobb. Egekig dicsérik a nagy HEPA és aktív szenes légszűrővel ellátott változatát, amit nagyon szívesen használnék én is városunkban. Talán majd egyszer, ha futja a keretből.

Kiknek ajánlanád ezt a típusú autót?

Aki szereti a kisebb, fürge autókat. Szeret a városban kis helyre is könnyen beparkolható autóval járni!

Akinek fontos az üzembiztos autó. 

Végül, azoknak, akiknek fontos a fogyasztás, s akik AIRkötelezett hívei a „zöld közlekedésnek”!

A környezettudatos közlekedés és az elektromos autók térnyerése jelenünkön keresztül a jövőnkre is hatással lesz. Szerencsére már ezen a téren is egyre több zöld alternatíva kínálkozik, hiszen a motorizált közlekedés hatalmas mértékben járul hozzá a karbonlábnyom egyre emelkedő rátájához. A környezettudatos életmódra érdemes odafigyelni, ugyanis nem csak a mindennapi közlekedésünket, hanem a lakóterünket varázsolhatjuk környezetkímélővé. Hosszú távon a fenntartható fejlődést, valamint a környezettudatosságot szem előtt tartva az elektromos meghajtású és hibrid járművek térhódítása várható.

Az ökomenedzser iroda címe: Debrecen MJV Polgármesteri Hivatal Zöldterületi Osztály

4025 Debrecen, Barna utca 23. 90. sz. iroda 
Ökomenedzser: Tornainé Kicsák Edit, Ulveczki Csaba Lajos
E-mail: hungairy@ph.debrecen.hu
Telefon: 06 52 511 583


HU V Az Eur¢pai Uni¢ t†rsfinansz°roz†s†va_POSU:\palfi.zsuzsa\02_LIFE_Megvalósítás\2020\E akció\Kommunikációs eszköztár\hungairylogo.png
A HungAIRy LIFE integrált projekt 2019-ben indult 10 településen, köztük Debrecenben, amelynek fókuszában az egyik legjelentősebb környezetvédelmi probléma megoldása; a levegőminőség javítása áll. Ezt többek között emissziós adatbázisok fejlesztésével, átfogó szemléletformáló, tájékoztató tevékenységgel és egy országos szakértői, tanácsadói hálózat felállításával valósítják meg a projektben részt vevő partnerek. Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzata ezen célok mentén olyan zöld felületeket alakít ki, amelyek hozzájárulnak ahhoz, hogy tisztább legyen a levegő.

Nagy Péter Zoltán

gazdasági agrármérnök, jogi szakokleveles közgazdász

Géber János

geográfus, projektmenedzser

Nagy-Gergely Valéria

jogi szakokleveles közgazdász

Hamecz Orsolya

okleveles természetvédelmi mérnök

Juhász Lajos

a Nyírerdő Zrt. Debreceni Erdészet erdészeti igazgatója

dr. Aradi Csaba

ökológus

Nagyné Pálfi Zsuzsa

környezetgazdálkodási agrármérnök

Váradi Zoltán

a Természettár vezetője

Senánszky Petra

többszörös világ- és Európa-bajnok uszonyos úszó

Lenner Ádám

a Tiszatáj Közalapítvány természetvédelmi és tájgazdálkodási menedzsere

Szentpéteri-Nagy Veronika

kertészmérnök

Balázs Ákos

Debrecen Környezetvédelmi ügyeiért is felelős alpolgármester, Debrecen Környezetvédelmi munkacsoportjának elnöke

Rácz Gréta Ildikó

biológus, a Green Drops Farm Kft. Társalapítója

Hosszu Róbert

az NI Hungary Kft. vezérigazgatója

Duzs László

természetvédelmi mérnök

Fodorné Magyar Ágnes

tanár, köznevelési szakértő, iskolakert mentor

dr. Kövér László

a Debreceni Egyetem adjunktusa

Váradi Ferenc

rádiós műsorvezető

dr. Krecz Tibor

kommunikációs szakember

dr. Szűcs István

a Debreceni Egyetem intézetigazgató egyetemi docense

dr. Grasselli Gábor

a Debreceni Regionális Gazdaságfejlesztési Alapítvány igazgatója

Kálmánczi Miklós

önkormányzati tanácsadó

Balogh Dóra

divattervező, környezettervező

Tóth Máté

Természetvédelmi mérnök

Gorján Ferenc

a Debreceni Vízmű Zrt. vezérigazgatója

Fülöp Ferenc

környezetmérnök, fotográfus

Dancs László

az EDC Városfejlesztési csoportjának vezetője

Csatlakozz hozzánk!