Debrecenben 2016-ban készült először városi fenntartható mobilitási terv (Sustainable Urban Mobility Plan, vagyis SUMP). Ezt a tervet 2023-ban megújították, amit az év utolsó közgyűlésén fogadtak el. Az előző koncepció elsősorban a városközpontra fókuszált, ez viszont egy decentralizált közlekedési szisztémára átálló várost mutat meg.
A SUMP elemzi a mobilitási helyzetet, stratégiákat, megoldási javaslatokat rögzít, jövőképet és célokat fogalmaz meg, az úthálózat fejlesztése mellett azonban része a debreceni keleti elkerülő út megépítése, a 3-as villamosvonal kivitelezése, a főpályaudvar megépítés és a kerékpárút-hálózat bővítése is. A terv fontos eleme, hogy a tervezett fejlesztés összhangban álljon a fenntartható mobilitási tervvel.
Rövid-, közép- és hosszú távú stratégiát határoz meg a terv. A cél, hogy a város közlekedése lépést tudjon tartani Debrecen gazdasági fejlődésével, az abból fakadó kihívásokkal, valamint, hogy Debrecen 15 perces város legyen. Ez azt jelenti, hogy a hétköznapi életünk során szükséges helyeket gyalog, kerékpárral vagy tömegközlekedéssel 15 perc alatt elérjük.
Jövőre állami támogatással 19 közlekedésfejlesztési projekt indul el, ezek egy része tervezés, a másik része viszont már kivitelezés lesz, továbbá a 3-as villamosnak legalább a tervezési munkáit szeretnék megvalósítani ebben az uniós ciklusban.
A terv része a város körül olyan P+R parkolókat létrehozni, mellyel arra ösztönöznék főleg az agglomerációból érkezőket, hogy a város szélén letegyék autóikat és váltsanak tömegközlekedésre. A tervvel azon is dolgoznak például, hogy a kamionforgalom ne terhelje a városi utakat, emiatt alakítják ki a 258 férőhelyes kamionparkolót az Északnyugati Gazdasági Övezetben, hogy a kamionoknak ne kelljen bejönnie a városba. A déli városrész kapcsán bővíteni tervezik a Homokkerti felüljárót, négysávosítani a 481-es főutat, illetve a keleti elkerülő út tervezése is elindult.
A polgármester azt mondta, a SUMP nincs kőbe vésve, de nem is az asztalfióknak készült, azon dolgoznak, hogy minél hamarabb megvalósítsák a tervezett fejlesztéseket.
Balázs Ákos alpolgármester azt mondta, az anyag elkészülte során egy széleskörű együttműködési kört sikerült kialakítani mérnökökkel, szakértőkkel és civilekkel, ezt folytatni szeretnék. Olyan szakértőkkel működnek együtt többek között, akik Londonnak és közel-keleti városoknak is dolgoztak már.
gazdasági agrármérnök, jogi szakokleveles közgazdász
geográfus, projektmenedzser
jogi szakokleveles közgazdász
okleveles természetvédelmi mérnök
a Nyírerdő Zrt. Debreceni Erdészet erdészeti igazgatója
ökológus
környezetgazdálkodási agrármérnök
a Természettár vezetője
többszörös világ- és Európa-bajnok uszonyos úszó
a Tiszatáj Közalapítvány természetvédelmi és tájgazdálkodási menedzsere
kertészmérnök
Debrecen Környezetvédelmi ügyeiért is felelős alpolgármester, Debrecen Környezetvédelmi munkacsoportjának elnöke
biológus, a Green Drops Farm Kft. Társalapítója
az NI Hungary Kft. vezérigazgatója
természetvédelmi mérnök
tanár, köznevelési szakértő, iskolakert mentor
a Debreceni Egyetem adjunktusa
rádiós műsorvezető
kommunikációs szakember
a Debreceni Egyetem intézetigazgató egyetemi docense
a Debreceni Regionális Gazdaságfejlesztési Alapítvány igazgatója
önkormányzati tanácsadó
divattervező, környezettervező
Természetvédelmi mérnök
a Debreceni Vízmű Zrt. vezérigazgatója
környezetmérnök, fotográfus
az EDC Városfejlesztési csoportjának vezetője