Elfogadták Debrecen fenntartható mobilitási tervét - Future of Debrecen

Elfogadták Debrecen fenntartható mobilitási tervét

környezetbarát

Debrecenben 2016-ban készült először városi fenntartható mobilitási terv (Sustainable Urban Mobility Plan, vagyis SUMP). Ezt a tervet 2023-ban megújították, amit az év utolsó közgyűlésén fogadtak el. Az előző koncepció elsősorban a városközpontra fókuszált, ez viszont egy decentralizált közlekedési szisztémára átálló várost mutat meg.

A SUMP elemzi a mobilitási helyzetet, stratégiákat, megoldási javaslatokat rögzít, jövőképet és célokat fogalmaz meg, az úthálózat fejlesztése mellett azonban része a debreceni keleti elkerülő út megépítése, a 3-as villamosvonal kivitelezése, a főpályaudvar megépítés és a kerékpárút-hálózat bővítése is. A terv fontos eleme, hogy a tervezett fejlesztés összhangban álljon a fenntartható mobilitási tervvel.

Rövid-, közép- és hosszú távú stratégiát határoz meg a terv. A cél, hogy a város közlekedése lépést tudjon tartani Debrecen gazdasági fejlődésével, az abból fakadó kihívásokkal, valamint, hogy Debrecen 15 perces város legyen. Ez azt jelenti, hogy a hétköznapi életünk során szükséges helyeket gyalog, kerékpárral vagy tömegközlekedéssel 15 perc alatt elérjük.

Jövőre állami támogatással 19 közlekedésfejlesztési projekt indul el, ezek egy része tervezés, a másik része viszont már kivitelezés lesz, továbbá a 3-as villamosnak legalább a tervezési munkáit szeretnék megvalósítani ebben az uniós ciklusban. 

A terv része a város körül olyan P+R parkolókat létrehozni, mellyel arra ösztönöznék főleg az agglomerációból érkezőket, hogy a város szélén letegyék autóikat és váltsanak tömegközlekedésre. A tervvel azon is dolgoznak például, hogy a kamionforgalom ne terhelje a városi utakat, emiatt alakítják ki a 258 férőhelyes kamionparkolót az Északnyugati Gazdasági Övezetben, hogy a kamionoknak ne kelljen bejönnie a városba. A déli városrész kapcsán bővíteni tervezik a Homokkerti felüljárót, négysávosítani a 481-es főutat, illetve a keleti elkerülő út tervezése is elindult. 
A polgármester azt mondta, a SUMP nincs kőbe vésve, de nem is az asztalfióknak készült, azon dolgoznak, hogy minél hamarabb megvalósítsák a tervezett fejlesztéseket.

Balázs Ákos alpolgármester azt mondta, az anyag elkészülte során egy széleskörű együttműködési kört sikerült kialakítani mérnökökkel, szakértőkkel és civilekkel, ezt folytatni szeretnék. Olyan szakértőkkel működnek együtt többek között, akik Londonnak és közel-keleti városoknak is dolgoztak már.

Nagy Péter Zoltán

gazdasági agrármérnök, jogi szakokleveles közgazdász

Géber János

geográfus, projektmenedzser

Nagy-Gergely Valéria

jogi szakokleveles közgazdász

Hamecz Orsolya

okleveles természetvédelmi mérnök

Juhász Lajos

a Nyírerdő Zrt. Debreceni Erdészet erdészeti igazgatója

dr. Aradi Csaba

ökológus

Nagyné Pálfi Zsuzsa

környezetgazdálkodási agrármérnök

Váradi Zoltán

a Természettár vezetője

Senánszky Petra

többszörös világ- és Európa-bajnok uszonyos úszó

Lenner Ádám

a Tiszatáj Közalapítvány természetvédelmi és tájgazdálkodási menedzsere

Szentpéteri-Nagy Veronika

kertészmérnök

Balázs Ákos

Debrecen Környezetvédelmi ügyeiért is felelős alpolgármester, Debrecen Környezetvédelmi munkacsoportjának elnöke

Rácz Gréta Ildikó

biológus, a Green Drops Farm Kft. Társalapítója

Hosszu Róbert

az NI Hungary Kft. vezérigazgatója

Duzs László

természetvédelmi mérnök

Fodorné Magyar Ágnes

tanár, köznevelési szakértő, iskolakert mentor

dr. Kövér László

a Debreceni Egyetem adjunktusa

Váradi Ferenc

rádiós műsorvezető

dr. Krecz Tibor

kommunikációs szakember

dr. Szűcs István

a Debreceni Egyetem intézetigazgató egyetemi docense

dr. Grasselli Gábor

a Debreceni Regionális Gazdaságfejlesztési Alapítvány igazgatója

Kálmánczi Miklós

önkormányzati tanácsadó

Balogh Dóra

divattervező, környezettervező

Tóth Máté

Természetvédelmi mérnök

Gorján Ferenc

a Debreceni Vízmű Zrt. vezérigazgatója

Fülöp Ferenc

környezetmérnök, fotográfus

Dancs László

az EDC Városfejlesztési csoportjának vezetője

Csatlakozz hozzánk!