
Belegondoltatok már abba, hogy az iskolakezdés előtti bevásárlási láz mekkora környezeti terhet jelent?
Az iskolakezdés sok család számára stresszes időszak: új füzetek, tolltartók, táskák és persze a ruhák beszerzése. A boltok polcai ilyenkor roskadoznak a színesebbnél színesebb termékektől, amelyek közül nehéz választani. A rengeteg műanyag, a felesleges csomagolóanyag és a túlzott fogyasztás mind-mind növeli a bolygónk ökológiai lábnyomát. Nézzük meg, hogyan tehetjük zöldebbé az iskolakezdést!
Mennyi hulladékot termel egy tanévkezdés?
Egy átlagos diák felszereléséhez rengeteg új terméket vásárolunk: tollak, füzetek, borítók, ragasztók, színes ceruzák és persze egy új iskolatáska. Egy általános iskolás gyerek évente akár 5-10 kg papírt is elhasználhat füzetek és rajzlapok formájában. A műanyag borítók és írószerek nagy része nem újrahasznosítható, így azok a szeméttelepeken végzik. Sokszor a tavalyi eszközök is használhatók lennének, mégis újat veszünk, ezzel feleslegesen növeljük a fogyasztást, ami nemcsak pénzügyi, hanem környezeti terhet is jelent.
Hogyan lehet környezettudatosabb az iskolakezdés?
1. Vásároljatok kevesebbet, okosabban!
Nézzétek át, mi maradt a tavalyi évből. A félig tele füzet, a jó állapotban lévő ceruzák és tollak továbbra is használhatók.
2. Válasszatok újrahasznosított papírt!
Ma már sok helyen kapható újrahasznosított füzet és rajzlap, ezek előállítása kevesebb energiát és vizet igényel.
3. Mondjatok nemet a műanyag borítókra!
Használjatok textil vagy papíralapú könyvborítókat, vagy készítsetek sajátot otthon újságpapírból.
4. Tartós holmikba fektessetek!
Egy jó minőségű iskolatáska vagy fémtolltartó évekig bírja, szemben az olcsóbb, de hamar tönkremenő változatokkal.
5. Uzsonnás doboz és kulacs műanyag flakon helyett!
Egy tartós kulacs és ételhordó nemcsak környezetbarát, de pénzt is spórolhattok vele hosszú távon.
6. Használjatok közösségi csereplatformokat!
Sok városban és online fórumon működik tanszercsere így más gyerekek kinőtt, de jó állapotú eszközei új életre kelhetnek.
Nem kell egyik napról a másikra mindenben tökéletesen környezettudatosnak lenni. Ha csak néhány apróságot bevezettek a családi rutinba, például új füzet helyett a régit folytatjátok, vagy kulacsból isztok, máris rengeteget tesztek Földünkért.
A fenntartható iskolakezdés nemcsak a bolygónak jó, hanem a gyerekeknek is példát mutat: megtanítja őket arra, hogy a tudatos fogyasztás menő, és hogy a jövő generációi felelősséggel tartoznak környezetük védelméért.
környezet biotechnológus
gazdasági agrármérnök, jogi szakokleveles közgazdász
geográfus, projektmenedzser
jogi szakokleveles közgazdász
okleveles természetvédelmi mérnök
a Nyírerdő Zrt. Debreceni Erdészet erdészeti igazgatója
ökológus
környezetgazdálkodási agrármérnök
a Természettár vezetője
többszörös világ- és Európa-bajnok uszonyos úszó
a Tiszatáj Közalapítvány természetvédelmi és tájgazdálkodási menedzsere
kertészmérnök
Debrecen Környezetvédelmi ügyeiért is felelős alpolgármester, Debrecen Környezetvédelmi munkacsoportjának elnöke
biológus, a Green Drops Farm Kft. Társalapítója
az NI Hungary Kft. vezérigazgatója
természetvédelmi mérnök
tanár, köznevelési szakértő, iskolakert mentor
a Debreceni Egyetem adjunktusa
rádiós műsorvezető
kommunikációs szakember
a Debreceni Egyetem intézetigazgató egyetemi docense
a Debreceni Regionális Gazdaságfejlesztési Alapítvány igazgatója
stratégiai igazgató, Debreceni Városüzemeltetési Kft.
divattervező, környezettervező
Természetvédelmi mérnök
a Debreceni Vízmű Zrt. vezérigazgatója
környezetmérnök, fotográfus
az EDC Városfejlesztési csoportjának vezetője